8 kroków do zdrowego serca

8 kroków do zdrowego serca

Nie od dziś wiadomo, że odpowiednia dieta to nasz największy sprzymierzeniec w profilaktyce zdrowotnej. Dokonując kilku prostych modyfikacji w swoim jadłospisie, możemy w znacznym stopniu zredukować ryzyko rozwoju choroby serca. Jak osiągnąć ten efekt?

Dieta dla zdrowia serca

Zmiana nawyków żywieniowych z dnia na dzień stanowi niemałe wyzwanie, nie każdy potrafi bowiem zrezygnować z ulubionych (i często niezdrowych!) produktów. Najłatwiej zaakceptować modyfikacje diety, gdy następują stopniowo:

  • Zacznij od zmniejszenia porcji posiłków. Spożywając mniejsze ilości jedzenia, automatycznie obniżasz kaloryczność dań. Jeśli masz nadwagę, niepostrzeżenie zmniejszasz swoją masę ciała, redukując tym samym ryzyko problemów zdrowotnych.
  • Zwiększ spożycie owoców i warzyw – to doskonałe źródło witamin, minerałów i błonnika. Niska kaloryczność i zawartość substancji obniżających ryzyko rozwoju choroby serca sprawia, że warzywa i owoce warto jeść kilka razy dziennie.
  • Ogranicz podaż cholesterolu i niezdrowych tłuszczów nasyconych oraz tłuszczów trans – unikaj margaryny, tłustego mięsa i żywności przetworzonej (ciastka, chipsy, krakersy). Wybieraj zdrowe tłuszcze nienasycone, obecne między innymi w oleju rzepakowym i oliwie z oliwek.
  • Postaw na produkty pełnoziarniste – wysoka zawartość błonnika i innych składników odżywczych sprzyja utrzymywaniu ciśnienia krwi na odpowiednim poziomie.
  • Jedz produkty bogate w białko, o niskiej zawartości tłuszczu. Chude mięso, drób, ryby i niskotłuszczowy nabiał to sycące produkty, które warto na stałe włączyć do swojego jadłospisu. Godne uwagi są również rośliny strączkowe.
  • Odstaw solniczkę – sód przyczynia się do wzrostu ciśnienia tętniczego krwi, podwyższając ryzyko rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego. Zdrowe osoby dorosłe nie powinny spożywać więcej niż łyżeczkę soli dziennie, natomiast w przypadku chorób nerek, cukrzycy lub nadciśnienia podaż soli należy dodatkowo zredukować o połowę.
  • Planuj swoje codzienne menu – dbaj o różnorodność spożywanych pokarmów, by uniknąć niekorzystnych dla zdrowia niedoborów witamin i minerałów. Pamiętaj, że monotonia to wróg zdrowego odżywiania. Jedząc stale te same dania, stajemy się podatni na żywieniowe pokusy.
  • Od czasu do czasu pozwól sobie na odstępstwo od diety. Czekoladowy batonik lub małe opakowanie chipsów to z punktu widzenia dietetyka bezwartościowe, wręcz "śmieciowe" jedzenie, ale spożywane sporadycznie nie stanowią zagrożenia dla naszego zdrowia. Warto jednak pilnować się, by uleganie słabościom nie weszło nam w krew.

Stosowanie się do wyżej wymienionych wskazówek nie wymaga od nas szczególnej siły woli. Gdy dobre nawyki na stałe zagoszczą w naszym życiu i dołączymy do nich aktywny tryb życia, będziemy mogli być spokojni o zdrowie swojego serca.

Joanna Brodziak

Znajdź najlepszego lekarza

Artykuły 8 kroków do zdrowego serca

Tagi 8 kroków do zdrowego serca

Grupy 8 kroków do zdrowego serca

Grupa Dieta

Grupa Dieta

Zastanawiasz się jak przy pomocy diety poprawić stan swojego zdrowia przy chorobie układu krążenia? Zapytaj innych użytkowników i podziel się swoim doświadczeniem jak zmiana diety...

Grupa Cholesterol

Grupa Cholesterol

Wysoki cholesterol jest problemem coraz większej liczby ludzi. Jeśli zastanawiasz się czy masz prawidłowe wyniki lub chcesz dowiedzieć się jak obniżyć poziom cholesterolu trafiłeś...

Grupa Miażdżyca

Grupa Miażdżyca

Grupa dla osób chorujących na miażdżycę. Możesz tutaj porozmawiać o natężeniu i przebiegu choroby oraz o możliwych sposobach leczenia i ich skuteczności.