Dieta śródziemnomorska
Dieta śródziemnomorska jest to określenie stosowane do określenia diety stosowanej przez ludzi żyjących w basenie Morza Śródziemnego.
Badania naukowe wskazują, że ludzie stosujący dietę śródziemnomorską mają dłuższą średnią długość życia i mniejszą częstość występowania chorób układu sercowo-naczyniowego.
Jednym z pierwszych badań, w którym zwrócono uwagę na pozytywny wpływ diety śródziemnomorskiej było badanie Seven Countries Study przeprowadzone na początku lat 60. W badaniu tym wzięło udział ponad 12 000 mężczyzn z 7 krajów. Analiza wyników tego badania wykazała ścisły związek pomiędzy stężeniem cholesterolu we krwi a częstością występowania choroby niedokrwiennej serca. Okazało się, że największa umieralność z powody choroby niedokrwiennej serca dotyczyła mężczyzn zamieszkujących USA i Finlandii. Najniższy wskaźnik zachorowalności na chorobę niedokrwienną serca dotyczył mieszkańców Grecji, Włoch i Japonii. Wyniki takie sugerowały na ochronny wpływ nienasyconych kwasów tłuszczowych, co później potwierdziły badania naukowe.
Nienasycone kwasy tłuszczowe zawierają w swojej budowie wiązania podwójne pomiędzy atomami węgla. Źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych dla człowieka jest dieta lub ich produkcja w organizmie z innych kwasów tłuszczowych. Organizm człowieka nie jest w stanie syntezować dwóch nienasyconych kwasów tłuszczowych - dlatego nazywamy je kwasami egzogennymi lub niezbędnymi.
Dietę śródziemnomorską określa się także jako zwyczaje żywieniowe panujące na Krecie, Grecji i południowej części Włoch we wczesnych latach sześćdziesiątych. Dietetycy amerykańscy sprecyzowali definicję diety śródziemnomorskiej o kilka charakterystycznych elementów:
- spożywanie ryb szczególnie morskich i mięsa białego (kurczak, indyk oraz unikanie mięsa czerwonego (ryby co najmniej dwa razy w tygodniu;
- zwiększone spożycie owoców i warzyw;
- spożywanie warzyw strączkowych (np. fasola);
- spożywanie orzechów;
- zwiększone spożycie produktów zbożowych;
- picie czerwonego wina w małych ilościach;
- ograniczenie spożywania produktów zawierających nasycone kwasy tłuszczowe np. ciastek, produktów pieczonych, niektórych margaryn;
- stosowanie oliwy z oliwek.
Stosowanie diety śródziemnomorskiej w profilaktyce pierwotnej i wtórnej choroby niedokrwiennej serca ma szerokie poparcie wśród lekarzy. Dieta śródziemnomorska znajduje także zastosowanie w terapii nadciśnienia tętniczego (badanie DASH).
Źródło:
1. AHA Dietary Guidelines, Revision 2000: A statement for healthcare professionals from the Nutrition Commitee of the American Heart Association. Circulation 2000, 102: 2296-2311.
2. Kris - Etherton P, Eckel RH, Howard BV, et al.: Lyon Diet Heart Study:Benefits of a Mediterranean - style, National Cholesterol Education Program/American Heart Association Step I dietary pattern on cardiovascular disease. Circulation 2001, 103:1823-1825.
Artykuły Dieta śródziemnomorska
Hiperlipidemia
Hiperlipidemią nazywamy zespół zaburzeń metabolicznych objawiających się podwyższonymi poziomami frakcji cholesterolu i...
Nadciśnienie tętnicze
Nadciśnienie tętnicze (Hypertensio arterialis) jest to choroba układu krążenia polegająca na stałym lub okresowym podwyższeniu...
BMI (wskaźnik masy ciała, body mass index)
BMI (wskaźnik masy ciała, body mass index) to najprostszy sposób określenia otyłości u człowieka. BMI jest wyliczany z prostego...
Diety
Diety zdrowotne, profilaktyczne związane z chorobami serca i układu krążenia: dieta obniżająca poziom triglicerydów, dieta...
Dieta obniżająca poziom cholesterolu
Dieta obniżająca stężenie lipidów (dieta obniżająca poziom cholesterolu). Utrzymuj swoją masę ciała taka aby twój wskaźnik masy...



