Pomidory na zdrowe serce

Pomidory na zdrowe serce

Pomidory poza walorami smakowymi przynoszą wiele korzyści dla serca, m.in. dzięki zawartości likopenu, który pozwala utrzymać prawidłowy cholesterol HDL i LDL.

Pomidory to warzywa, które możemy jadać przez cały rok. Szczególnie polecane są osobom odchudzającym się, osobom z nadciśnieniem lub zaburzeniami lipidowymi, mające wysoki cholesterol całkowity, cholesterol LDL i niski cholesterol HDL.

3 składniki dla serca

Pomidor jest jednym z warzyw, po które najczęściej sięgamy. Dostępne w różnych kolorach (żółte, pomarańczowe, czerwone czy zielone) oraz różnych kształtach (koktajlowe, daktylowe, okrągłe czy paprykowe) łączy jedno – wyśmienity smak i bogaty skład, również w składniki korzystne dla układu sercowo-naczyniowego. Wśród tych pozwalających utrzymać na prawidłowym poziomie dobry cholesterol HDL i obniżyć zły cholesterol LDL wymienia się:

  1. 1. błonnik - zwłaszcza jego rozpuszczalna w wodzie frakcja (celuloza, pektyny, gumy, śluzy). Średni pomidor (180g) zawiera 1,8 g błonnika1. Spożycie błonnika w ilości 5-10 g dziennie pozwala obniżyć cholesterol LDL o 3-5%2.
  2. 2. likopen - silny antyutleniacz, który nadaje pomidorom czerwony kolor.  Zapobiega on utlenianiu frakcji LDL cholesterolu. Przeciwdziała miażdżycy i zawałom serca. Jeden pomidor dziennie, talerz zupy pomidorowej czy szklanka pomidorowego soku to wystarczająca dzienna dawka likopenu dla naszego organizmu.
  3. 3. potas - wspiera prawidłową pracę serca i innych mięśni, reguluje ciśnienie krwi, zmniejszając tym samym ryzyko udaru mózgu oraz innych chorób układu krwionośnego. Ponieważ działa moczopędnie, zapobiega też powstawaniu obrzęków i opuchlizny.

Zdrowa przekąska

Pomidor może być w różnej formie wykorzystany w kuchni. Jest wspaniałym dodatkiem do każdego z posiłków, a w diecie dla zdrowego serca szczególnie poleca się:

  • kanapkę z pomidorem na pieczywie pełnoziarnistym z margaryną z dodatkiem steroli roślinnych, które pomagają skutecznie obniżyć zły cholesterol LDL.
  • zupę krem z pomidorów, posypane pestkami dyni, słonecznika, płatkami migdałów, które zawierają korzystne dla zdrowia kwasy omega-3,
  • koktajl na odtłuszczonym jogurcie, z dodatkiem otrąb owsianych i świeżych lub suszonych owoców, zawierających błonnik rozpuszczalny w wodzie, pomocny w obniżaniu wysokiego cholesterolu.
  • sok pomidorowy jako bogate źródło korzystnego dla zdrowia likopenu.
  • Artykuł zewnętrzny

    Znajdź najlepszego lekarza

    Tagi Pomidory na zdrowe serce