Rola kwasów Omega-3 i Omega-6

Rola kwasów Omega-3 i Omega-6

Kwasy Omega-3 i Omega-6 to niezbędne dla zdrowia człowieka nienasycone kwasy tłuszczowe. Organizm ludzki nie jest w stanie wytworzyć ich sam, dlatego konieczne jest przyjmowanie kwasów Omega wraz z pożywieniem. Kwasy tłuszczowe Omega-3 znajdują się w rybach, niektórych roślinach i olejach wytwarzanych z orzechów. Natomiast kwasy tłuszczowe Omega-6 występują w drobiu, jajach, awokado, orzechach, płatkach zbożowych i w większości olejów roślinnych. Kwasy tłuszczowe Omega-3 i Omega-6 odgrywają kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu mózgu i procesie wzrostu oraz różnicowania komórek.

Rola kwasów Omega-3

Badania wykazały, że kwasy tłuszczowe Omega-3 zmniejszają procesy zapalne w organizmie i mogą redukować ryzyko wystąpienia niektórych chorób przewlekłych: układu krążenia, nowotworów i chorób stawów. Kwasy te w dużym stężeniu znajdują się w mózgu i wiele wskazuje na to, że mają duży wpływ na funkcje poznawcze i behawioralne. Niemowlęta, które w czasie rozwoju płodowego nie otrzymywały od matki wystarczająco dużo kwasów Omega-3 są narażone na problemy ze wzrokiem i układem nerwowym. Objawy niedoboru kwasów Omega-3 to: zmęczenie, problemy z pamięcią, suchość skóry, problemy z sercem i układem krążenia oraz zmienność nastroju.

Kwasy tłuszczowe Omega-3 znajdują zastosowanie głównie w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych. Spożywanie produktów bogatych w kwasy Omega-3 zmniejsza ryzyko zawału, udaru, arytmii lub zgonu u osób, które miały już zawał. Wiele danych wskazuje na to, że tran pomaga zapobiegać rozwojowi miażdżycy poprzez spowolnienie rozwoju blaszek miażdżycowych i tworzenia zakrzepów w tętnicach.

Właściwości kwasów Omega-3 są wykorzystywane również w celu:
  • obniżania poziomu złego cholesterolu (LDL) - badania wykazały, że suplementy z tranem zmniejszają poziom trójglicerydów, a orzechy włoskie obniżają poziom cholesterolu całkowitego oraz LDL i trójglicerydów u osób z wysokim cholesterolem;
  • obniżania wysokiego ciśnienia - dieta bogata w kwasy Omega-3 wspomaga stabilizację ciśnienia krwi u osób z nadciśnieniem; zmniejszania poziomu trójglicerydów i złego cholesterolu (LDL) u chorych na cukrzycę;
  • łagodzenia objawów reumatoidalnego zapalenia stawów - badania wykazały, że spożywanie tranu pomaga niwelować objawy tej choroby, zwłaszcza ból stawów i poranną sztywność, aczkolwiek nie spowalnia rozwoju choroby;
  • podniesienia poziomu wapnia w organizmie i wzmocnienia kości u chorych na osteoporozę;
  • łagodzenia objawów depresji - wyniki kilku badań potwierdziły, że przyjmowanie kwasów Omega-3 wspomaga leczenie depresji lekami przeciwdepresyjnymi;
  • zapobiegania chorobie Alzheimera i demencji;
  • zmniejszenia ryzyka wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej w oku;
  • zapobiegania rakowi prostaty.

Rola kwasów Omega-6

Kwasy tłuszczowe Omega-6 pobudzają wzrost włosów i komórek skóry. Ponadto pomagają zachować zdrowie kości, regulują metabolizm i odgrywają istotną rolę w prawidłowej czynności układu rozrodczego. Niektóre kwasy Omega-6 mogą nasilać stan zapalny, dlatego zaleca się, by w zdrowej diecie znajdowała się równowaga kwasów Omega-6 i łagodzących stany zapalne kwasów Omega-3.

Kwasy Omega-6 mają zastosowanie we wspomaganiu leczenia następujących schorzeń:
  • neuropatia cukrzycowa – przyjmowanie kwasu gamma-linolenowego (GLA – jeden z rodzajów kwasów Omega-6) przez co najmniej sześć miesięcy może łagodzić objawy nerwobólu u pacjentów z neuropatią;
  • alergie – nie ma jednak wystarczających dowodów na to, że kwasy Omega-6 faktycznie redukują objawy alergii;
  • ADHD – badania kliniczne sugerują, że dzieci z ADHD mają niższy poziom kwasów Omega-3 i Omega-6, dlatego wskazane jest podawanie im tranu;
  • rak piersi – jedno z badań wykazało, że pacjentki z rakiem piersi, które przyjmowały kwas GLA lepiej reagowały na leki przeciwnowotworowe; inne badania sugerują, że kwas GLA blokuje aktywność komórek nowotworowych;
  • nadciśnienie – kwas GLA może wspomagać obniżanie ciśnienia krwi, zarówno sam, jak i w połączeniu z kwasami Omega-3;
  • osteoporoza – niektóre badania sugerują, że niedobór niektórych kwasów Omega-6 może zwiększać ryzyko utraty masy kostnej.

Spożywanie produktów bogatych w kwasy tłuszczowe Omega-3 i Omega-6 jest korzystne dla zdrowia, pod warunkiem, że zostały zachowane właściwe proporcje tych kwasów. Przyjmuje się, że stosunek kwasów Omega-6 do kwasów Omega-3 powinien mieścić się w granicach od 2:1 do 4:1. Niektórzy specjaliści zalecają nawet niższe dawki kwasów Omega-6. Warto pamiętać, że w zwykłej diecie znajdują się znaczne ilości kwasów tłuszczowych Omega-6, dlatego zazwyczaj nie ma konieczności przyjmowania suplementów z tymi kwasami, w przeciwieństwie do Omega-3.

Joanna Brodziak

Znajdź najlepszego lekarza

Artykuły Rola kwasów Omega-3 i Omega-6

Tagi Rola kwasów Omega-3 i Omega-6

Grupy Rola kwasów Omega-3 i Omega-6

Grupa Zawał serca

Grupa Zawał serca

Grupa dla osób, które przeszły zawał serca. Dowiedz się jak wyglądają objawy zawału, jak należy postąpić w przypadku zawału serca oraz jakie mogą wystąpić po nim komplikacje....

Grupa Dieta

Grupa Dieta

Zastanawiasz się jak przy pomocy diety poprawić stan swojego zdrowia przy chorobie układu krążenia? Zapytaj innych użytkowników i podziel się swoim doświadczeniem jak zmiana diety...

Grupa Udar mózgu

Grupa Udar mózgu

Grupa dla osób, które przeszły udar mózgu lub żyją z takimi osobami. Dowiedz się czego można się spodziewać po udarze niedokrwiennym mózgu, jakie są jego przyczyny i komplikacje.