Tłuszcze - czy warto eliminować je z diety?

Tłuszcze - czy warto eliminować je z diety?

Osoby, które dążą do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi, zmiany w diecie zaczynają zwykle od eliminacji z jadłospisu produktów spożywczych bogatych w tłuszcze. Eksperci od żywienia ostrzegają jednak, że wykluczenie tłuszczów z diety zamiast pomóc, może nam zaszkodzić. Tłuszcze stanowią bowiem ważny element zdrowej diety.

Rola tłuszczów w organizmie

Obniżenie stężenia cholesterolu we krwi poprzez drastyczne ograniczenie spożycia produktów zawierających kwasy tłuszczowe może wydawać się idealnym rozwiązaniem, tłuszcze – jak wiadomo – przyczyniają się bowiem do wzrostu poziomu cholesterolu, a co za tym idzie – do większej podatności organizmu na rozwój choroby serca lub udaru. Dietetycy przestrzegają jednak przed takimi działaniami. Ich zdaniem, eliminacja tłuszczów z jadłospisu jest niewskazana, a szanse na wytrwanie przy założeniach takiej diety są nikłe. Warto uświadomić sobie, że tłuszcze są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a niektóre z nich – kwasy tłuszczowe omega-3 – korzystnie oddziałują na układ krążenia. Tłuszcze transportują witaminy A, D, E i K, są również bogatym źródłem energii, w jednym gramie dostarczają bowiem aż 9 kalorii.

Dodatek tłuszczów do dań sprawia, że stają się one bardziej sycące i smaczniejsze. Oliwa z oliwek podkreśla aromat warzyw, masło czyni ciastka bardziej kruchymi, a olej z orzechów ziemnych wydobywa smak smażonych warzyw i mięs.

Jakie tłuszcze warto jeść?

Mimo iż tłuszcze odgrywają ważną rolę w procesach zachodzących w organizmie człowieka, ich nadmierna podaż jest niewskazana, zwłaszcza w przypadku osób przewlekle chorych i otyłych. Kluczem do zdrowego odżywiania jest spożywanie tłuszczów wysokiej jakości – oczywiście w umiarkowanych ilościach.

  • Nienasycone kwasy tłuszczowe są uznawane za zdrowe, gdyż zapobiegają powstawaniu blaszki miażdżycowej w tętnicach. Ten typ tłuszczów występuje w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym, oleju z awokado, orzechach i olejach powstałych na bazie orzechów, w oleju słonecznikowym, owocach morza i oleju sojowym.
  • Nasycone kwasy tłuszczowe zwiększają ryzyko zatoru w tętnicach. Ten rodzaj tłuszczów dominuje w tłustych mięsach, pełnotłustym nabiale, serach i lodach.
  • Tłuszcze trans, obecne w margarynie i żywności przetworzonej (ciastka, krakery, wyroby cukiernicze), podobnie jak tłuszcze nasycone przyczyniają się do wzrostu ryzyka choroby serca i udaru.

Pamiętajmy, że nawet te tłuszcze, które w opinii ekspertów od żywienia są zdrowe, powinny być spożywane z umiarem. Dodając do dań duże ilości oliwy z oliwek lub innych zdrowych tłuszczów, wyraźnie zwiększamy zawartość kaloryczną posiłków. Tym samym narażamy się na nadwagę i większe ryzyko problemów zdrowotnych.

Joanna Brodziak

Znajdź najlepszego lekarza

Artykuły Tłuszcze

Tagi Tłuszcze

Grupy Tłuszcze

Grupa Dieta

Grupa Dieta

Zastanawiasz się jak przy pomocy diety poprawić stan swojego zdrowia przy chorobie układu krążenia? Zapytaj innych użytkowników i podziel się swoim doświadczeniem jak zmiana diety...

Grupa Cholesterol

Grupa Cholesterol

Wysoki cholesterol jest problemem coraz większej liczby ludzi. Jeśli zastanawiasz się czy masz prawidłowe wyniki lub chcesz dowiedzieć się jak obniżyć poziom cholesterolu trafiłeś...

Grupa Udar mózgu

Grupa Udar mózgu

Grupa dla osób, które przeszły udar mózgu lub żyją z takimi osobami. Dowiedz się czego można się spodziewać po udarze niedokrwiennym mózgu, jakie są jego przyczyny i komplikacje.